Własna firma to jeden z najszybszych sposobów do osiągnięcia niezależności finansowej, a nawet bogactwa. Wytwarzanie wysokiej jakości produktów lub usług, które rozwiązują palące problemy klientów, może okazać się świetnym pomysłem na dobrze prosperujący biznes.
Nie dziwi więc fakt, że tak wiele osób każdego roku decyduje się na otworzenie własnej firmy. Według statystyk centralnej ewidencji działalności gospodarczej w samym tylko styczniu 2021 roku działalność rozpoczęło 27 601 firm. Kolejne dziesiątki tysięcy osób zastanawia się nad własnym pomysłem na biznes.
Czy pomysł na biznes musi być oryginalny?
Wiele osób chciałoby założyć własną firmę, ale mają problem z pomysłem na własny biznes. Dlatego nie ma się co dziwić, że powstają jak grzyby po deszczu portale i blogi z gotowymi pomysłami na biznes.
Jednak osoby, które myślą o własnym biznesie często są przeświadczone, że aby odnieść sukces w biznesie, to trzeba wpaść na oryginalny, niszowy pomysł na biznes. Czy pomysł na biznes naprawdę musi być oryginalny, aby odnosić sukcesy finansowe?
Życie pokazuje, że oryginalne pomysły wpadają zazwyczaj w najmniej oczekiwanym momencie np. podczas kąpieli, treningu czy nawet snu. Wymyślanie czegoś na siłę i szukanie pomysłu, na który jeszcze nikt nie wpadł, nie ma sensu.
Można szukać super oryginalnego pomysłu na biznes i nigdy go nie znaleźć. Tymczasem na rynku można świetnie zarabiać na pomysłach i biznesach, które już istnieją. Tam, gdzie jest konkurencja, jest też zapotrzebowanie na konkretne produkty i usługi.
Nie ma sensu wymyślać koła na nowo kiedy można kopiować już istniejące pomysły i świetnie na tym zarabiać. To nie oryginalny pomysł decyduje ostatecznie o sukcesie lub porażce, ale sposób, w jaki podejdziesz do tego biznesu. Umiejętności sprzedażowe, zdolność podnoszenia się po porażce, kreatywne podejście do obsługi klienta, oraz wiele innych czynników decyduje o tym czy biznes okaże się sukcesem.
Jaki pomysł na biznes wybrać?
Jest wiele możliwości na rynku. Jednym z takich pomysłów na biznes, na który jest duże zapotrzebowanie to na przykład firma sprzątająca.
Na Polskim rynku firmy sprzątające wciąż mają duże wzięcie, a sama branża jest na tyle szeroka, że każdy może wyspecjalizować się w konkretnej dziedzinie usług. Można np. skupić się w obsłudze klientów indywidualnych i świadczyć usługi sprzątania domów prywatnych.
Sprzątanie domów prywatnych.
Wielu przedsiębiorców, właścicieli firm, oraz osób, które piastują wysokie stanowiska w firmach, to osoby bardzo zajęte. Takie osoby nie mają czasu ani ochoty na sprzątanie własnych domów, zwłaszcza że wielu z nich posiada naprawdę duże domy, których sprzątanie wymaga czasu i energii.
Domy jednorodzinne rosną jak grzyby po deszczu, a wysprzątanie domu op pow. 200,300 i więcej m2, to nie mieszkanie 60 m2. Większość właścicieli domów korzysta systematycznie lub dorywczo z usług firm sprzątających.
Ile można zarobić na tego rodzaju usługach?
Stawki za sprzątanie domów prywatnych są bardzo zróżnicowane i zależą od wielu czynników. Inaczej policzy sobie pani Zosią, która nie odprowadza podatków, zusu i innych składek, inną cenę poda jednoosobowa firma sprzątająca i inaczej policzy sobie firma sprzątająca, która zatrudnia pracowników. Firmy sprzątające życzą sobie od 20 do 50 zł za godzinę sprzątania standardowego i dodatkowo doliczają sobie za mycie okien czy takich czynności jak doczyszczanie piekarnika, lodówki, itp.
Za umycie samych okien klienci często płacą ok. 1000 zł
Jeśli chodzi o klientów prywatnych, to można również skupić się na jeszcze bardziej niszowych usługach, jakimi są np. mycie okien, pranie tapicerek, wykładzin, dywanów, czyszczenie mebli skórzanych, sprzątanie domów po remontach, mycie elewacji domów oraz bruku.
Można wybrać jedną pod niszę i się na niej skupić, ponieważ jest duże zapotrzebowanie również na te konkretne usługi. Są na przykład firmy, które zajmują się tylko myciem okien i pracy im nie brakuje. Inne firmy tylko czyszczą meble tapicerowane i też nie narzekają na brak zleceń.
Oczywiście można kompleksowo obsługiwać klientów indywidualnych i świadczyć na tym rynku usługi sprzątające kompleksowo.
Sprzątanie biur
Kolejnym pomysłem na biznes w branży sprzątającej są usługi związane ze sprzątaniem biur i biurowców. Są to usługi w systemie abonamentowym, które zapewniają stabilizację i stałe dochody przez cały rok.
Rynek powierzchni biurowych bardzo dynamicznie się rozwija i każdego roku oddaje się do użytku setki tysięcy m2 powierzchni biurowych, które ktoś musi sprzątać. W największych miastach w Polsce buduje się luksusowe biurowce o bardzo wysokim standardzie i firmy, które takie obiekty sprzątają, muszą wykazać się odpowiednią wiedzą z zakresu doboru chemii oraz technologii przy sprzątaniu różnego rodzaju powierzchni.
Ile można zarobić na tego rodzaju usługach?
Jeśli chodzi o sprzątanie biur, to stawki są różne, ale przyjmuje się, że firma, która zatrudnia pracowników, liczy około 50 zł netto za godzinę pracy. Oczywiście im większa powierzchnia do sprzątania, tym mniejsze stawki w przeliczeniu na jedną roboczogodzinę.
Dla przykładu biuro o pow. 300 m2 sprząta jedna osoba około trzech godzin. Biura często korzystają z usług firm sprzątających 2 x w tygodniu, co daje 8 cykli sprzątających po 3 godziny. W ciągu miesiąca poświęcimy na sprzątanie biura 24 godziny, co przekłada się na zarobek 1200 zł netto.
Na pojedynczych biurach o takim metrażu nie ma dużego zysku, ale kiedy zadbamy o to, aby tych biur było kilkadziesiąt to mamy już bardzo dobrze prosperujący biznes.
Aby zbudować firmę zajmującą się sprzątaniem powierzchni biurowych potrzeba od 3 do 5 lat systematycznej i przemyślanej pracy. Oczywiście już w pierwszych miesiącach zaczynamy zarabiać, ale nie są to duże kwoty i potrzeba kilku lat, aby zarabiać naprawdę przyzwoicie.
Sprzątanie biur stwarza również inne dodatkowe i niemałe możliwości zarabiania pieniędzy. Biura to również posadzki do wyczyszczenia, wykładziny do wyprania, żaluzje do wyczyszczenia, okna do umycia, itp.
To są wszystko dodatkowe i dobrze płatne usługi, które wykonuje się raz na jakiś czas, ale dają solidny, dodatkowy zastrzyk gotówki.
Sprzątanie domów i biur to najbardziej popularne usługi, w których jest największa konkurencja, ponieważ próg wejścia w ten biznes jest bardzo niski w porównaniu do innych usług. Aby zacząć przygodę ze sprzątaniem domów i biur wystarczy ręczny sprzęt do sprzątania, odkurzacz biurowy, profesjonalna chemia i można zaczynać przygodę z tego rodzaju usługami.
Istnieją jednak również usługi specjalistyczne, które wymagają większych nakładów finansowych i posiadania odpowiedniej wiedzy jak się obchodzić z maszynami i jak dobierać chemię do konkretnych powierzchni. Im większa specjalizacja, tym mniejsza konkurencja.
Do takich specjalizacji można zaliczyć takie usługi jak:
- Sprzątanie obiektów po remoncie/budowie
- Sprzątanie obiektów medycznych
- Sprzątanie hal i magazynów
- Sprzątanie po zgonach
- Czyszczenie posadzek z kamienia naturalnego
- Czyszczenie posadzek przemysłowych
- Pranie wykładzin dywanowych
- Pranie tapicerek meblowych
- Czyszczenie elewacji i bruku
- Dezynfekcja pomieszczeń
Można wyspecjalizować się w dowolnej dziedzinie branży czystościowej i zbudować firmę, która zarabia dziesiątki lub nawet setki tysięcy zł miesięcznie.
Można zarabiać nawet na tak oklepanym pomyśle na biznes jak firma sprzątająca. Aby jednak odnieść sukces finansowy, to należy się do tego odpowiednio przygotować. Sam pomysł nie gwarantuje rozwinięcia dobrze prosperującej firmy.
Trzeba się dobrze zastanowić, w który segment rynku uderzyć, a następnie zrobić badanie rynku i konkurencji. Nie obejdzie się też bez biznesplanu. 90 % osób, które decydują się na założenie firmy, nie robi biznesplanu i z tego powodu większość firm upada już w pierwszym roku działalności.
Dobry biznesplan to połowa sukcesu. Pomoże on nam nie tylko w pozyskaniu potrzebnych funduszy na rozwój firmy, ale przede wszystkim będzie nas wspierał podczas budowania firmy. Jeśli zatem chcemy, aby nasza firma nie tylko przetrwała, ale również rozwijała się i przynosiła coraz większe zyski, to musimy dokładnie wszystko zaplanować.