Czy prowadzenie butiku z odzieżą to dobry pomysł na biznes?

Czy prowadzenie butiku z odzieżą to dobry pomysł na biznes?

Wiele osób zastanawia się nad tym, jak osiągać satysfakcjonujące zyski. Niestety, nie zawsze praca na etacie okazuje się wystarczająca. Ponadto, nie każdemu daje ona wystarczająco wiele satysfakcji. Z tego też względu, niektórzy decydują się na założenie własnej firmy. Wybór wielu osób pada na na butik z ubraniami. Czy jednak jest to pomysł, który ma realne szanse na powodzenie? Warto byłoby postarać się odpowiedzieć sobie na to pytanie. Należy także dowiedzieć się, jak taki butik prowadzić. Okazuje się, że nie jest to tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Niemniej jednak, na każdego, zwłaszcza początkującego przedsiębiorcę mogą czyhać pewne pułapki. Dobrze byłoby mieć świadomość ich istnienia.

Dlaczego warto prowadzić butik z ubraniami?

Butik z odzieżą wydaje się być bardzo dobrym pomysłem na biznes. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, dlaczego tak właściwie jest. Być może, wiele osób stawia na butik z ubraniami z tego względu, że zdecydowana większość ludzi lubi modnie się ubierać. Istnieje więc spore prawdopodobieństwo tego, że ludzie będą odwiedzali nasz butik. Ponadto, prowadzenie sklepu odzieżowego może dać nam wiele satysfakcji. To doskonały pomysł na biznes przede wszystkim dla osób, które przepadają za modą i interesują się nią. Jeśli więc zwracamy uwagę na to, co jest obecnie na topie, być może poradzimy sobie z prowadzeniem sklepu z odzieżą. Istnieje całkiem spore prawdopodobieństwo tego, że dzięki sprzedaży modnych ubrań uda nam się sporo zarobić. Niemniej jednak, konieczne jest zastanowienie się nad tym, gdzie założyć sklep, aby pozyskać klientów. Niestety, nie każde miejsce będzie dobre.

Jakie są minusy prowadzenia sklepu z odzieżą?

Prowadzenie sklepu z odzieżą wiąże się nie tylko z zaletami, ale również i z wadami. Przede wszystkim, nie mamy pewności, że w ogóle będzie zainteresowanie oferowanymi przez nas ubraniami. Do sklepu spożywczego przychodzi bowiem zdecydowanie więcej klientów niż do butiku z odzieżą. Nowe ubrania nie są nam bowiem tak niezbędne do życia jak żywność. Ponadto, jeśli nie interesujemy się modą, prowadzenie własnego butiku może okazać się wyjątkowo uciążliwe. Dlaczego? Przede wszystkim, możemy nie zamawiać odpowiednich ubrań, które mają szansę się podobać. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, musimy bowiem zamawiać ubrania, które odpowiadają bieżącym trendom. W przeciwnym razie raczej nie będziemy mogli liczyć na zbyt dużą liczbę klientów. Musimy liczyć się również z tym, że nie wszyscy klienci będą mili i uprzejmi. Mogą zdarzyć się nam klienci trudni oraz roszczeniowi. Z tego też względu, należałoby zastanowić się nad tym, jak będziemy wobec nich postępować. Jeżeli klient jest roszczeniowy, ale kulturalny, nie pozostaje nam nic innego jak próba spełnienia jego oczekiwań. Jeśli jednak jest to niemożliwe, wystarczy grzecznie poinformować klienta o tym, że spełnienie jego żądań nie jest możliwe. Może się nam jednak zdarzyć klient nieuprzejmy, a nawet awanturujący się. Awanturujący się klienci bardzo często są pod wpływem alkoholu. Dobrze byłoby takich klientów z butiku wypraszać. Jeżeli zdecydujemy się prowadzić butik z odzieżą, musimy liczyć się także z innymi przykrymi sytuacjami. Niestety, może się zdarzyć, że jakiś klient podczas przymiarki ubrania, ubrudzi je, na przykład podkładem. Nie każdy się do tego przyzna. Większość ludzi stara się ukryć taką wpadkę. Każdy sprzedawca musi więc stale kontrolować jakość i stan swoich ubrań. Jeżeli zaistnieje konieczność, należy pomyśleć o upraniu i uprasowaniu ubrań.

Dlaczego zbadanie otoczenia jest tak ważne?

Jeżeli interesuje nas założenie własnego sklepu z ubraniami, musimy zbadać otoczenie. W przeciwnym bowiem razie, ciężko będzie nam prowadzić intratny interes. Powinniśmy zastanowić się nad tym, czy sklep ma w ogóle szansę funkcjonować w miejscu, w którym chcemy go założyć. Nie pozostaje nam więc nic innego jak zbadanie potrzeb mieszkańców. Przyjrzyjmy się ich potrzebom oraz przekonajmy się, czy są w tym momencie zaspokajane. Jeżeli tak, nasz butik najpewniej nie będzie niezbędny. Jeżeli nie, oczywiście warto byłoby taki butik zakupić. O założeniu sklepu warto byłoby pomyśleć także wówczas, gdy potrzeby mieszkańców są zaspokajane w częściowym stopniu. Trzeba jednak zastanowić się nad tym, jakiej konkretnie odzieży potrzebują. Być może istnieje spore zapotrzebowanie na odzież sportową? A może mieszkańcom bardziej potrzebny jest elegancki butik z sukienkami? Czasami opłaca się zaś prowadzić sklep odzieżowy z asortymentem mieszanym. Zbadanie otoczenia pozwoli nam zmniejszyć prawdopodobieństwo porażki.

Jak założyć butik z modną odzieżą?

Aby założyć butik z modną odzieżą, konieczne staje się dopełnienie wszelkich formalności. Jednoosobową działalność gospodarczą być może uda nam się zarejestrować drogą internetową. Dobrze byłoby mieć na uwadze to, aby wybrać odpowiednie miejsce na sklep. Lokal musi posiadać odpowiednią wielkość. Ponadto, budynek, w którym będzie mieścił się nasz butik z odzieżą, powinien znajdować się w przynajmniej przyzwoitym stanie. Dobrze byłoby więc dokładnie przyjrzeć się lokalowi, zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy najmu. Trzeba będzie pamiętać również o wyposażeniu takiego lokalu. Konieczny może okazać się zakup wieszaków, ale również manekinów czy stojaków. Musimy również wyposażyć się w kasę fiskalną. Przydatny okaże się również terminal do płatności kartą. Współcześnie coraz mniej osób płaci bowiem gotówką. Doskonale byłoby także pamiętać o odpowiednim wystroju swojego butiku. Atrakcyjnie wyglądający sklep i ciekawa wystawa na pewno przyciągną uwagę potencjalnych klientów.

Sklep z damską czy męską odzieżą?

Jeśli chcemy założyć własny sklep z odzieżą, musimy zastanowić się nad tym, czy będziemy oferować jedynie ubrania damskie, czy może męskie. Możemy oczywiście zdecydować się na asortyment mieszany. Niestety, ciężko jest od razu podjąć decyzję. Jeżeli lokal, w którym będziemy prowadzić sklep jest niewielki, najprawdopodobniej lepiej będzie prowadzić sprzedaż odzieży damskiej bądź męskiej. Jeśli nasz sklep będzie bardzo duży, możemy zdecydować się na sprzedaż odzieży męskiej oraz damskiej. Warto byłoby więc zastanowić się nad tym, które z rozwiązań wydaje się nam najlepsze. Jeżeli zdecydujemy się na sprzedaż damskiej odzieży, najprawdopodobniej będziemy mieć więcej klientów niż wówczas, gdybyśmy zdecydowali się na sprzedaż wyłącznie męskich ubrań. Na największą liczbę potencjalnych klientów mogą liczyć jednak osoby, które zdecydują się na prowadzenie butiku z odzieżą damską oraz męską.

Czy warto sprzedawać w butiku jedynie odzież?

Większość butików oferuje odzież. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się również na sprzedaż innego rodzaju asortymentu. Mowa tu przede wszystkim o obuwiu, ale również o dodatkach takich jak torebki czy parasole. Warto byłoby także rozważyć sprzedaż bielizny, jak również skarpetek czy rajstop. Wówczas klienci będą mogli ubrać się u nas od stóp do głów. Doskonale byłoby także zastanowić się nad sprzedażą biżuterii. Możemy zdecydować się na sprzedaż kolczyków, bransoletek, a także naszyjników czy pierścionków. Im większy asortyment sklepów, tym więcej klientów może znaleźć interesującą ofertę. Trzeba jednak mieć na uwadze to, aby wszystkie oferowane przez nas produkty były atrakcyjne oraz funkcjonalne. Pożądana jest wysoka jakość.

Czy warto zatrudnić pracownika?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy warto byłoby zatrudnić pracownika w swoim butiku z odzieżą. Na to pytanie nie sposób jednak udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Bardzo wiele zależy bowiem od tego, jak duży będzie sklep i na jakich godzinach otwarcia nam zależy. Doskonale byłoby zastanowić się nad tym, czy na pracownika na pewno nas stać, zwłaszcza na samym początku. Pamiętajmy o tym, że pracownikowi trzeba zapewnić umowę o pracę oraz pensję. Mogą to być bardzo duże koszty dla początkującego przedsiębiorcy. Dobrze byłoby więc zastanowić się nad tym, kiedy byłby najlepszy moment na zatrudnienie jakiegoś pracownika lub pracowników. W niektórych przypadkach, zatrudnianie pracownika w ogóle nie będzie konieczne.

Zadbaj o dobrą reklamę i promocję sklepu

Ciężko byłoby pozyskać klientów bez odpowiedniej reklamy. Każdy powinien więc zdawać sobie sprawę z tego, że otwieramy sklep. Warto więc zamieścić niezbędne informacje na przykład na portalach społecznościowych. W ten sposób mamy szansę dotrzeć do dużej liczby potencjalnych odbiorców. Ponadto, można byłoby zastanowić się nad rozdawaniem ulotek. Nie ulega wątpliwości, że całkiem sporo osób może być także zainteresowanych rabatami i konkursami. Warto byłoby więc pomyśleć o ich organizacji. Konkurs jest bardzo dobrą promocją sklepu na początek. Zastanówmy się jednak nad tym, jaka będzie nagroda bądź nagrody. Być może dobrym pomysłem będzie bon do wykorzystania w naszym sklepie? A może warto zaoferować jakąś zniżkę lub ubranie do wygrania? Dobrze byłoby pomyśleć o cyklicznym organizowaniu konkursów, bo wówczas efekt promocyjny będzie najlepszy.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Jeżeli decydujemy się na prowadzenie własnego butiku odzieżowego, musimy być przygotowani na ewentualne porażki. Niestety, nie ma gwarancji na to, że osiągniemy sukces. Niemniej jednak, odpowiednie przygotowanie do prowadzenia sklepu, znacząco zwiększa nasze szanse na powodzenie. Musimy jednak liczyć się z trudnościami. Własny biznes jest przeznaczony przede wszystkim dla osób, które nie boją się ryzyka lub są gotowi je podjąć. Ponadto, dobrze byłoby zdecydować się na własny biznes, jeżeli jesteśmy ludźmi odpornymi na stres. Jeżeli mamy trudności z radzeniem sobie z trudnymi emocjami, istnieje spore ryzyko tego, że ciężko nam się będzie pracowało. Ponadto, w sprzedaży będą się nam zdarzały zarówno dobre, jak i złe dni. Niestety, czasami możemy nawet niczego nie sprzedać. Najprawdopodobniej będą jednak i dni, w które sprzedamy całkiem sporo interesujących rzeczy. Dobrze byłoby więc z optymizmem patrzeć w przyszłość. Należy także pamiętać, że początki są najtrudniejsze. Jeżeli zdobędziemy stałych klientów, będzie już z górki.

Dodaj komentarz