Polska importuje z Hiszpanii przeróżne towary. Szczególne miejsce na liście takich produktów zajmują warzywa i owoce. Polskie ciężarówki wypełnione hiszpańskimi pomidorami, ogórkami lub owocami cytrusowymi przemierzają Europę właściwie każdego dnia. Przewoźnicy obsługujący ten kierunek powinni w swojej kalkulacji cenowej transportu uwzględnić również koszty opłat za przejazdy autostradami.
W Hiszpanii niektóre odcinki dróg są obsługiwane przez prywatnych operatorów i właśnie te odcinki są płatne. Samochody ciężarowe przejeżdżające przez ten piękny kraj są zobowiązane do uiszczania opłat drogowych na bramkach i w punktach poboru zlokalizowanych przy płatnych odcinakach autostrad. Aby ułatwić zadanie kierującym, a jednocześnie uszczelnić system poboru należności, w 2003 roku wprowadzono tzw.elektroniczny system poboru myta Via-T. System ten obejmuje swoim zasięgiem całą sieć płatnych odcinków autostrad w Hiszpanii. Jego funkcjonowanie jest bardzo proste. Specjalne urządzenie umieszczone w kabinie samochodu łączy się z czujnikiem przy bramce i nalicza należną opłatę. W zależności od decyzji przewoźnika opłata ta może zostać uiszczona bezpośrednio przez kierowcę w trakcie przejazdu przez bramkę lub może zostać zapisana na koncie przewoźnika i wymagać uregulowania w późniejszym terminie. Takie rozwiązanie to tzw. system post – paid. Jest on szczególnie polecany przewoźnikom regularnie obsługującym trasy hiszpańskie. Dzięki niemu ciężarówka po prostu przejeżdża przez bramkę bez konieczności stania w kolejce do punktu poboru opłat, przewoźnik natomiast później reguluje wynikającą z rejestratora należność.
Koszty przejazdu autostradami hiszpańskimi są niezwykle zróżnicowane. Zależą one przede wszystkim od długości odcinka, niemniej jednak wprowadzane są często dodatkowe warunki. I tak na przykład na trasach prowadzących do Madrytu i na obwodnicy hiszpańskiej stolicy wyższa kwota obowiązuje w godzinach szczytu. Z kolei na niektórych odcinkach np. Malaga – Marbella albo też Estepona – Guadiaro inne opłaty obowiązują w okresie letnim, a inne zimą. Jeszcze inne zróżnicowanie napotka kierowca np. na odcinku Leon – Astorga. Tam niższe opłaty obowiązują w godzinach nocnych. Ze względu właśnie na to zróżnicowanie podanie konkretnego kosztu przejazdu nie jest możliwe. Całkowitą opłatę można jednak wyliczyć przy użyciu specjalnych kalkulatorów dostępnych w internecie. Średnio na jednym punkcie poboru nalicza się od kilku do kilkudziesięciu EUR, zatem całkowity koszt przejazdu ciężarówki może wahać się od kilkunastu do nawet kilkuset EUR.
Sposobem na obniżenie kosztów może być korzystanie z kart paliwowych. Wystawcy jednej z nich reklamują się dużą wygodą oraz proponują nawet 50% rabatu na opłaty tupu post – paid.
Na koniec warto podkreślić, że z tego samego rejestratora opłat można korzystać również na terenie Francji, dzięki czemu na przejazd z Polski do Hiszpanii nie będzie wymagał dodatkowych inwestycji w urządzenie do naliczania opłat we Francji.