Wraz z rozwojem technologii informatycznych, z roku na rok rośnie rynek zakupów internetowych realizowanych poprzez sklepy internetowe oraz inne strony WWW. W sieci nie istnieją ograniczenia czasowe ani terytorialne, dlatego możemy sprowadzać książki z Nowego Jorku, płyty z Londynu i stylowe firany z Paryża. Entuzjaści zakupów online w Polsce mają jednak jeszcze pewne opory. Chodzi głównie o kwestie bezpieczeństwa zakupów internetowych i wiążących się z nimi zagrożeń.
Jeśli chodzi o transakcje transgraniczne, generują one pewne problemy. Największe dotyczą barier językowych, które powodują, że sklepy internetowe przedstawiają warunki zawieranej umowy nie zawsze dla kupującego jasne. Czasem nawet te napisane w języku ojczystym (i zawiłym jednocześnie), potrafią sprawiać kupującym niemałe problemy. Nie wszyscy konsumenci zwracają uwagę na długość terminu na odstąpienie od umowy, nie wszyscy otrzymują zamówiony towar, jeszcze inni nie otrzymują na niego żadnej gwarancji.
Rynek zakupów online w całej Europie wzrasta, ale rośnie też ilość problemów, z którymi spotykają się konsumenci i klienci sklepów internetowych. Ciągle posiadają oni zbyt małą wiedzę o przysługujących im prawach, sposobach bezpiecznego korzystania ze sklepów internetowych i obowiązkach sprzedawców. Tym samym narażone są one na problemy wynikające z nieuczciwości sprzedawców internetowych. Najczęstsze problemy dotyczą dostaw zamawianych towarów, niedostarczenia zamówień, uszkodzeń i defektów dostarczanych produktów.
Z roku na rok rośnie także ilość i wyrafinowanie oszustw związanych z handlem elektronicznym. Chodzi tu przede wszystkim o oszukańcze listy elektroniczne, loterie, fałszywe strony www i kradzieże danych. Dużo problemów pojawia się także na aukcjach internetowych, gdzie kupujący nie zawsze są świadomi tego, że prawo konsumenckie nie zawsze ich chroni. Zdarza się bowiem tak, że często zarówno kupujący, jak i sprzedający to osoby prywatne.
Aby uniknąć problemów kupujący online powinni pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Otóż sklepy internetowe mają swoich właścicieli. Warto zatem sprawdzić wiarygodność tego przedsiębiorcy. Trzeba wybierać internetowe sklepy rekomendowane, o ugruntowanej pozycji rynkowej oraz upewnić się kto jest właścicielem strony www (sklepu internetowego), gdzie ma swoją siedzibę oraz czy dane zawarte na stronie są pełne i odpowiadają tym, zawartym w oficjalnych rejestrach handlowych.
Kolejne, co trzeba zbadać, to warunki transakcji. Na stronie sklepu internetowego muszą być dostępne wszystkie niezbędne informacje: regulamin, polityka prywatności, warunku zakupu i zwrotu, warunki reklamacji. Warto sprawdzić, czy sklepy internetowe proponują bezpieczne systemy płatności – bezpieczne połączenie sygnowane ikoną kłódki. Aby nie ryzykować, można unikać płatności „z góry” oraz sprawdzić, czy sprzedawca podał na stronie pełną cenę produktu oraz wysokość koszów dodatkowych: VAT, koszty dostawy, przesyłki czy paczki. Na koniec warto jeszcze sprawdzić warunki gwarancji i usług pogwarancyjnych.
Klient nie może jednak liczyć tylko na siebie. Budowanie zaufania klientów jest bardzo ważne i wymaga współdziałania partnerów społecznych, instytucji, organizacji konsumenckich i biznesowych. Cieć informacji powinna działać sprawnie, podobnie jak doradztwo konsumenckie i systemy pozasądowych metod rozstrzygania sporów w handlu online. Budowanie tego typu mechanizmów leży nie tylko w interesie kupujących, ale i sprzedawców i właścicieli sklepów internetowych, gdyż przekłada się na realne zyski finansowe.