Bankowość elektroniczna to duże ułatwienie codziennego funkcjonowania, ale także nowe zagrożenia. W ostatnich latach coraz częściej dochodzi do różnego rodzaju ataków, a nawet włamań na konta bankowe. Sprawdźmy, jak należy w takiej sytuacji zareagować.
Co zrobić, gdy zauważymy włamanie na nasze konto bankowe?
W sytuacji, gdy odkryjemy, iż ktoś włamał się na nasze konto bankowe – pierwszą rzeczą, którą powinniśmy zrobić, jest jak najszybszy kontakt z policją oraz z samym bankiem. Bardzo ważne jest także, aby zablokować dostęp do rachunku bankowego – w ten sposób upewnimy się, że nie znikną z niego zgromadzone na nim środki. Jeśli to możliwe, w trakcie rozmowy z policją oraz przedstawicielami banku należy podać jak najwięcej szczegółów kradzieży – być może dzięki temu uda się ustalić, kto konkretnie jej dokonał.
W większości przypadków, gdy nastąpi włamanie na konto bankowe prawdopodobnie konieczne będzie także zamknięcie rachunku – instytucje finansowe traktują tego typu sytuacje bardzo poważnie, dlatego też zostanie to zrealizowane w trybie natychmiastowym. Jeśli po włamaniu na naszym koncie pozostaną jeszcze środki – zostaną one przekazane na inny, wskazany przez nas rachunek bankowy. Umożliwi to odzyskanie tych środków, których przestępcy nie zdążyli jeszcze wypłacić z naszego rachunku bankowego.
Bardzo ważne jest, by wiedzieć, że włamanie na rachunek bankowy można zgłosić na infolinii banku, w którym posiadamy zaatakowane konto. Pozwala to wdrożyć wszelkie niezbędne procedury odpowiednio szybko. Szybkie powiadomienie banku i organów ścigania o dokonanym na nas przestępstwie sprawi też, że znacząco zminimalizowane zostanie ryzyko wykorzystania naszych danych osobowych w celu np. zaciągnięcia kredytu na nasze nazwisko.
Jak zabezpieczyć się przed włamaniem na konto?
Włamanie na konto bankowe to sytuacja, której można zaradzić. Podstawowym zabezpieczeniem rachunku bankowego jest po prostu odpowiednie silne hasło. Są one w istocie bardzo trudne do złamania, nawet przez zaawansowane programy hakerskie. Oczywiście, silne hasło będzie jednocześnie bardzo trudne do zapamiętania, dlatego też możemy w początkowym okresie po jego ustaleniu, przykładowo, spisać je na kartce. Bardzo ważne jest jednak, by umieścić ją w miejscu, co do którego będziemy absolutnie przekonani, że dostęp do niego mamy tylko i wyłącznie my.
Kolejnym zabezpieczeniem jest tak zwana weryfikacja dwuetapowa, na przykład za pomocą kodów SMS, lub aplikacji mobilnej. Obecnie potwierdzenie takie jest wymagane praktycznie zawsze wtedy, gdy zamierzamy wykonać transakcję na większą sumę pieniędzy, lub do nieznanego wcześniej odbiorcy. Pełni też ono funkcję alarmu – jeśli ktoś inny spróbuje zalogować się na nasze konto, na nasz numer telefonu przyjdzie prośba o zweryfikowanie logowania. Będziemy mogli wówczas zareagować i skontaktować się z przedstawicielem banku.